You are currently viewing Na zamyslenie: Výber 10 myšlienok z konferencie Autizmus v praxi
Na snímke otvorenie 9. ročníka konferencie Autismus v praxi. Vľavo s mikrofónom v ruke víta účastníkov Hynek Jůn, spoluzakladateľ NAUTIS.

Na zamyslenie: Výber 10 myšlienok z konferencie Autizmus v praxi

Zúčastnili sme sa 9. ročníka konferencie Autismus v praxi, ktorú usporiadal NAUTIS: Národní ústav pro autismus, z.ú. Počas dvoch dní (19. – 20. okt.) sme si v Prahe vypočuli tucet príspevkov. Z každého z nich by sa dal vydať samostatný článok nabitý zaujímavými myšlienkami. Dnes vyberáme 10, ktoré majú potenciál inšpirovať nás k zamysleniu a možno aj k zmene. 


Zdravotníkov učíme riešiť len somatické prejavy, na školách chýba tréning komunikačných schopností.

J. Běhounek


 Pri podpore pozitívneho správania má prevencia najväčšie zastúpenie. Nechceme žiakov vidieť v kríze. Učitelia sa u žiakov často zameriavajú len na správanie, ktoré je nežiaduce. Potrebujeme sa zameriavať na správanie, aké chceme vidieť u detí viac. Aké správanie zalievame, také rastie.

L. Neville


 Ako pedagóg musím povedať, že naše vzdelávanie nekončí vysokou školou. Dnešné deti sú iné než pred 20 rokmi a o 20 rokov budú zase iné. Musíme reagovať na to, čo sa aktuálne deje v školách.

L. Neville


 „Pri tejto práci som si uvedomil, ako to vy, rodičia detí s autizmom, máte náročné. Napríklad hĺbku odpútania sa rodiča, ktorý sa o svoje dieťa roky stará a chce, aby sa raz osamostatnilo. Mali sme u nás v zariadení mladú klientku, o ktorú sa dovtedy otec doma staral na plný úväzok. Zvykla si u nás dobre, ale otec sa po ňu časom vrátil. Oplakali sme to. Nie je to pre každého.“

M. Kracík


 Nebojte sa vo svojich organizáciách ísť formou case managementu. Ukazuje sa to ako veľmi úspešný spôsob.

D. Hejzlarová


 Keď som získal case managera, zistil som, že mám väčšiu kontrolu nad životom. Keď mám kontrolu nad životom, som spokojný.

L. Macek


 Kedykoľvek mám pocit, že na mňa ľudia tlačia, že ma do niečoho nútia, stuhnem. Nedokážem to.

L. Macek


 „Na Slovensku je v mnohých zariadeniach stanovenie diagnózy vstupenkou k intervenciám. Mohli by sme deťom poskytovať intervencie aj bez papiera na základe prejavov správania.“

B. Rašková


 Každý deň tlačíme na deti, aby robili niečo, čo im nie je príjemné. Musíme prestať nútiť deti s autizmom, aby sa správali ako my.

D. Dean


 Spravodlivosť neznamená každému rovnako, ale každému toľko, koľko potrebuje.

M. Zindulková


Páčil sa Vám článok? Sledujte a lajkujte Modrú hliadku aj na Facebooku, Instagrame či LinkedIne, prípadne nás môžete aj podporiť TU: Podpora. Ďakujeme.

Foto: Martin Budaj/Modrá hliadka